کد مطلب:164495 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

محمد بن سلیمان تنکابنی
عالم جلیل القدر میرزا محمد بن سلیمان بن محمد رفیع بن عبدالمطلب بن علی مجتهد تنكابنی در سال 1235 ق، مطابق با 1198 ش، در خانواده ای كاملا علمی و مذهبی به دنیا آمد.


اجداد ایشان از مشاهیر علمای مازندران و گیلان بوده اند و مناقب بوده اند و مناقب بسیاری برای آنها ذكر شده است.

پدر مرحوم مجتهد تنكابنی میرزا سلیمان طبیب است. وی فردی عالم و عارف و پزشكی حاذق بود و مدت 22 سال از محضر ملا علی نوری، كسب فیض نمود. ایشان پس از تكمیل علوم حوزوی از عراق به ایران مهاجرت فرمود و از محضر ملا محراب اصفهانی و میرزا اسماعیل اعرج اصفهانی و... نیز استفاده برد.

مادر مرحوم مجتهد علویه خانم می باشد كه از سادات صحیح النسب - از طائفه ی سادات امام جمعه ی اصفهان - و از بستگان میرزا سلیمان یزدی می باشد و وظیفه ی تربیت آن مرحوم را به خوبی ایفا كرد.

مرحوم تنكابنی كتابهای صمدیه و شرح تصریف و شرح شمسیه را در اوان نوجوانی نزد پدر بزرگوارشان خواند، و سیوطی و منطق كبری و حاشیه ی ملا عبدالله و... را نزد دایی هایشان آقا سید معز و آقا سید حسین - كه از شاگردان آقا سید علی صاحب ریاض المسائل بودند فرا گرفت. آنگاه برای تكمیل تحصیلات خود به قزوین رفت و در مدرسه حاج محمد صالح ساكن شد و از محضر آخوند ملا صفر علی لاهیجانی، حاجی محمد تقی بن محمد برغانی (شهید ثالث) و حاجی محمد صالح برغانی و آخوند ملا جعفر نظرآبادی استفاده نمود.

پس از مدتی مرحوم مجتهد به علل مشكلات طبیعی و.... به تهران مهاجرت كرد و از محضر آقا سید علی تنكابنی (دایی دیگرشان)، آخوند ملا عبدالكریم ایروانی و حاجی محمد جعفر استرآبادی استفاده كرد. سپس به اصفهان رفت و از محضر حجة الاسلام محمدباقر بن محمدتقی موسوی شفتی كه از دوستان دوره ی تحصیلی پدرشان بود، كسب فیض نمود.

آن مرحوم بعد از مدتی به همراه جسد پدرشان كه جهت تدفین به عتبات حمل


می شد، عازم نجف شد و از این فرصت جهت تكمیل علوم خود استفاده كرد و درس اصول را نزد اساتیدی همچون شیخ مرتضی انصاری، آخوند ملا آقای دربندی، شیخ محمدحسن صاحب جواهر الكلام و حاجی محمدابراهیم كلباسی صاحب اشارات الاصول و منهاج تكمیل نمود. او سپس به كربلا رفت و در محضر آقا سید ابراهیم كربلایی علوم فقه و اصول و رجال و سایر علوم منقول خویش را به نهایت رساند.